ANBI
Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI)
Als onderdeel van de Protestantse Kerk Nederland zijn wij als Protestantse Kerk Nieuw-Buinen, Buinerveen en Drouwenermond een Algemeen Nut beogende instelling. Dit betekend dat giften gedaan aan onze Kerkelijke gemeente of Diaconie (incl. ZWO commissie) onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar zijn bij uw aangifte inkomstenbelasting.
Per 1 november 2015 is elke instelling welke door de overheid is aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling verplicht om een aantal gegevens over zichzelf te publiceren.
ANBI gegevens Protestantse Gemeente te Nieuw Buinen, Buinerveen en Drouwenermond
A. Algemene gegevens
Naam ANBI: | Protestantse gemeente te Nieuw Buinen, Buinerveen en Drouwenermond |
RSIN/Fiscaal nummer: | 002694153 |
Nummer Kamer van Koophandel | 76427722 |
Website adres: | |
E-mail: | |
Adres: | Kerklaan 2 |
Postcode: | 9521 CB |
Plaats: | Nieuw Buinen |
Postadres: | Kerklaan 2 |
Postcode: | 9521 CB |
Plaats: | Nieuw Buinen |
De Protestantse gemeente te Nieuw Buinen is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen, tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten “.
Deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 4 lid 1 van de kerkorde.
De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk. Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: https://www.protestantsekerk.nl/thema/kerkorde
De Protestantse Kerk in Nederland heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de Protestantse gemeente te Nieuw Buinen, Buinerveen en Drouwenermond.
B. Samenstelling bestuur.
Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad 26 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.
Het College van kerkrentmeesters telt 9 leden en is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en de gebouwen van de gemeente, met uitzondering van diaconale aangelegenheden. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. In onze gemeente bestaat dit college uit negen leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het classicaal college voor de behandeling van beheerszaken (CCBB). (Ordinantie 11, art. 6 – 9).
C. Doelstelling/visie.
De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de Kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën.
- De Protestantse Kerk in Nederland is overeenkomstig haar belijden gestalte van de ene heilige apostolische en katholieke of algemene christelijke Kerk die zich, delend in de aan Israël geschonken verwachting, uitstrekt naar de komst van het Koninkrijk van God.
- Levend uit Gods genade in Jezus Christus vervult de kerk de opdracht van haar Heer om het Woord te horen en te verkondigen.
- Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkondiging en dienst, de drie-
- enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.
Zie verder: artikelen I t/m IV van de kerkorde van de Protestantse Kerk “de roeping van kerk en gemeente”.
D. Beleidsplan
Het beleidsplan van de Protestantse Kerk kunt u vinden via deze link:
https://www.protestantsekerk.nl/anbi-pkn/
zoeken op beleidsplan 2021-2025 “de toekomst open tegemoet”
Het beleidsplan 2023-2028 van onze gemeente vindt u op de link:
https://www.pkn-nieuwbuinen.nl/wp-content/uploads/2023/03/Beleidsplan-2023-def-3-dec.-2022.pdf
E. Beloningsbeleid.
De beloning van de predikant van onze gemeente is geregeld in de ‘Generale regeling rechtspositie predikanten’. De beloning van de overige medewerkers in loondienst, zoals kerkelijk werkers, kosters/beheerders, is geregeld in de ‘ Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’.
De hierop betrekking hebbende regelingen vindt u via deze link:
Generale Regelingen Protestantse Kerk in Nederland
Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.
Predikanten en/of kerkelijke werkers ontvangen een beloning voor het geheel van hun ambtelijke werkzaamheden volgens bovenvermelde regelingen.
F. Verslag Activiteiten.
De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doet zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan.
Als belangrijkste activiteit in 2023 geldt uiteraard de wekelijks eredienst op zondagmorgen. Daarnaast zijn bijzondere diensten georganiseerd als de diensten in de Paascyclus, de Kerstnachtdienst, Kerstdienst, Oudejaarsavonddienst, Dankdiensten en jeugddiensten. In alle kerkdiensten zijn (ook online) tenminste 2 collecten gehouden terwijl er op een aantal zondagen een derde collecte is gehouden voor o.a. ondersteuning van het Jeugdwerk in de kerkelijke gemeente. Ook is er gecollecteerd voor de voedselbank en zijn er ad hoc collectes georganiseerd voor hulp bij diverse rampen. De opbrengsten voor deze collecten zijn binnen gekomen via de GIFT-app, door rechtstreekse overmaking op de bankrekeningen en door contante giften in de collectebussen.
In het vroege voorjaar heeft onze kerk ook weer een actie Kerkbalans gehouden waarbij de gemeenteleden worden gevraagd een jaarlijkse bijdrage naar vermogen aan de kas van de kerk te doen. Rond de Pinksteren heeft onze commissie voor Zending, Werelddiaconaat en Ontwikkelingshulp een actie gehouden die ten goede komt aan de goede doelen van de landelijke organisatie Kerk in Actie. Er zijn diverse activiteiten georganiseerd voor samenzijn en binding in de gemeente. Het startweekend en de rommelmarkt konden in 2023 gelukkig weer doorgang vinden.
Omdat we ons verantwoordelijk voelen voor de medemens in nood hebben we een deel van onze gebouwen beschikbaar gesteld voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne.
G. Voorgenomen bestedingen.
De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk kerkenwerk (of kerk-zijn) vertoont een grote mate van continuïteit: de ambtsdragers of andere werkers verrichten hun werkzaamheden, kerkdiensten worden gehouden (i.v.m. vacature predikant met gastpredikanten) en ook andere kerkelijke activiteiten vinden plaats. In 2023 werd gestart met de verduurzaming van de gebouwen.
H. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting.
Gemeenten en diaconieën gebruiken voor de publicatie van de financiële gegevens de “ANBI-pagina” uit FRIS zoals met het CIO (Interkerkelijk contact in overheidszaken) is afgesproken.
Verkort overzicht t.b.v. ANBI | ||
rekening | rekening | |
2023 | 2022 | |
Opbrengsten en baten | ||
Opbrengsten onroerende zaken | € 31.646 | € 32.730 |
Opbrengsten uit rente, dividenden en beleggingen | € 1.797 | € 603 |
Opbrengsten levend geld | € 105.316 | € 100.823 |
Opbrengsten uit subsidies en bijdragen | € 12.290 | € 13.327 |
Totaal baten | € 151.049 | € 147.483 |
Kosten | ||
Kosten kerkelijke gebouwen | € 43.387 | € 42.284 |
Kosten overige niet kerkelijke eigendommen en inventarissen | € 12.563 | € 5.920 |
Afschrijvingen onroerende zaken, installaties/invent. | € 1.901 | € 1.834 |
Pastoraat resp. diaconaal pastoraat | € 11.317 | € 57.513 |
Kosten kerkdiensten en kerkelijke activiteiten | € 3.949 | € 2.702 |
Verplichtingen/bijdragen aan andere organen | € 6.704 | € 6.978 |
Salarissen en vergoedingen | € 6.691 | € 3.415 |
Kosten beheer, administratie en archief | € 8.733 | € 7.964 |
Rentelasten/bankkosten | € 1.043 | € 542 |
Totaal lasten | € 96.288 | € 129.152 |
Operationeel resultaat (A) | € 54.761 | € 18.331 |
Incidentele baten en lasten | ||
Incidentele baten | € 33.857 | € 106.154 |
Incidentele lasten | – | – |
Incidentele baten en lasten (B) | € 33.857 | € 106.154 |
Resultaat verslagjaar (A+B) | € 88.618 | € 124.485 |
Mutaties bestemmingsreserves/-fondsen | ||
Onttrekkingen bestemmingsreserves | € 7.000 | € 204.000 |
Onttrekkingen bestemmingsfondsen | – | – |
Toevoeging bestemmingsreserves | € -7.528 | € -313.000 |
Toevoeging bestemmingsfondsen | – | – |
Totaal mutaties bestemmingsreserves/-fondsen (C) | € -528 | € -109.000 |
Resultaat naar algemene reserve (D) | € 88.090 | € 15.485 |
Uitstel is verleend door de belastingdienst voor de publicatieplicht 2023
Uiterlijk 30 november 2024 worden de vereiste gegevens alsnog gepubliceerd.