Exodus

Door Jonathan Sacks

Het bijbelboek Exodus is het ‘grote verhaal’ van de hoop. Het vertelt het verbazingwekkende verhaal van een groep slaven die wordt bevrijd uit het machtigste rijk van de oude wereld. Theologisch gezien is het revolutionaire karakter van de boodschap nog groter: de allerhoogste macht mengt zich in de geschiedenis om het op te nemen voor machtelozen.

Exodus gaat over de geboorte van een natie. Het vertelt over politiek, samenleven, en de principes op grond waarvan dit volk een eenheid wordt: rechtvaardigheid, vrijheid en de toepassing van het recht, evenals de heiligheid van het leven en menselijke waardigheid.

In het hart van Exodus staat een monumentale gebeurtenis, de verbondssluiting bij de berg Sinaï. Daar vindt de belangrijkste gebeurtenis uit de joodse traditie plaats: God verbindt zich aan een volk en het volk verbindt zich aan God.

Exodus is een zelfstandig te lezen deel van de vijfdelige serie Verbond en dialoog, joodse lezing van de Tora, een wereldwijd standaardwerk. Vanuit de vaste weeklezingen in de synagoge biedt Sacks inzicht in de belangrijkste verhalen van de Tora en legt hij de essentie van het jodendom uit. In doordachte beschouwingen, die ook los te lezen zijn, toont Sacks de universele zeggingskracht van de Tora.

JONATHAN SACKS (1948-2020) was opperrabbijn van Groot-Brittannië, lid van het Britse Hogerhuis, en auteur van vele boeken.

Leerhuis Jodendom-christendom in de Laarkerk te Zuidlaren. Deelnemers ontvangen een leesrooster na opgave.

Data: 24 oktober, 21 november, 19 december, 30 januari 2025, 27 februari en 20 maart

Plaats: de Meent, Stationsweg 159 Zuidlaren

Tijd: 19.30–21.30 uur Info en opgave: ds. Jelle van Slooten, jellevanslooten@planet.nl

Ander nieuws:

Rommelmarkt en Fancy-Fair

Op zaterdag 14 September 2024 vindt onze jaarlijkse rommelmarkt en Fancy-Fair plaats op het parkeerterrein en in ‘Het Tussendiep’ naast de PKN-Gemeente, Kerklaan 2 in