Orgel

Organisten

Het orgel wordt bespeeld door:

Harwin van Maanen
Rudy Lameijer
Jannie van Rhee
Marinus Verkuil
Bram van der Schoot

contact: a.vanderschoot@hotmail.com

Historie van het orgel

Het orgel in de kerk is gedateerd op 14 april 1879 en is gebouwd door Van Oeckelen en zoon uit Haren.
De orgelbouwers Van Oeckelen senior en junior hebben in het noorden van Nederland vele orgels gebouwd. De orgels zijn karakteristiek vanwege de warme klank.
Het orgel is in de jaren 1978/79 tijdelijk buiten dienst geweest in verband met restauratie van de windlade. Klaas Bolt (vroeger organist in de St. Bavo te Haarlem) was de adviseur.
De restauratie is uitgevoerd door Mense Ruiter Orgelmakers BV uit Zuidwolde (Gr).
In april 1979 is het orgel weer in gebruik genomen.

De registers van het orgel van links naar rechts:
Windlosser, Prestant 8, Bourdon 16 voet bas, Bourdon 16 voet disc, Salicionaal 8 voet, Holpyp 8 voet, Octaaf 4 voet, Quintfluit 3 voet, Spitsfluit 4 voet, Octaaf 2 vt, Trompet 8, Trompet 8 bas

Aan de achterzijde van het orgel hangt een schild met daarop de namen van kerkvoogden en notabelen uit die tijd(1879):

Kerkvoogden:
H. Oostingh, voorzitter
J. Meursing, adm, secr
J. Copinga
P. F. Huls
J.A. Hulshof

Notabelen:
J.C. Gratama Hzn
A.J. Luder
H. Huisingh
G.A. Hoving
H. Hebels
J. Nijenhuis
B. Lambers

Hier kunt u nog wat gegevens over ons orgel te weten komen.

KLIK HIER